To, že má BMW čisto elektrický model, nie je novinkou, ale skutočnosťou, pretože bavorská továreň predstavila čisto elektrický model aj v takej kategórii vozidiel, ako je SUV. Prvá čisto elektrická verzia modelového radu BMW X vychádza z modelu X3 a my sme ju mohli otestovať. Popri logickej koncepcii je príbuznosť s X3 viditeľná už vo výbere názvu, keďže sa začína krstným menom i, teda novinkou iX3. Okrem toho bavorský prémiový výrobca príchodom iX3 ponúka svojim zákazníkom "slobodu výberu", keďže BMW X3 je teraz prvým modelom koncernu, ktorý si možno objednať s benzínovým motorom, naftovým motorom, plug-in hybridnou technológiou pohonu a čisto elektrickým pohonom.
Keď výrobcovia začnú vyrábať elektromobil, zvyčajne sa vydajú dvoma cestami. Jednou je vybudovanie úplne novej platformy a druhou je vybudovanie elektrického pohonu na základe existujúcej technológie. Prvá z nich je podľa odborníkov efektívnejšia, ale na základe praktických testov môže byť druhé riešenie prinajmenšom rovnako dobrou cestou. Nielen iX3, ale aj niektoré modely Hyundai, Mercedes-Benz alebo Peugeot sú toho dobrým príkladom.
Hoci je iX3 nový model, technológia pohonu eDrive v ňom funguje už v piatej generácii. Dokonale integrovaná technológia pohonu BMW iX3 zohráva dôležitú úlohu pri zvyšovaní efektívnosti a výkonu. Riadiaca elektronika elektromotora, prevodovky a hnacieho ústrojenstva bola umiestnená do jedného spoločného krytu. Elektromotor na princípe synchrónneho motora pracuje bez použitia magnetov, čo umožňuje masovú výrobu zdroja bez vzácnych zemín. Spotreba energie a výkon elektrického systému iX3 je o 30 percent vyššia ako riešenie použité v čisto elektrických modeloch BMW. Účinnosť elektromotora môže dosiahnuť 93 %, zatiaľ čo maximálna účinnosť konvenčných spaľovacích motorov zostáva pod 40 %.
Technológia pohonu má maximálny výkon 286 koní a maximálny krútiaci moment 400 Nm, čo na rozdiel od väčšiny súčasných elektromotorov umožňuje dosiahnuť aj najvyššie otáčky. Prvé BMW iX3 zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy, čo je teritórium BMW X3 xDrive30i, ktoré je už vybavené spaľovacím motorom. Maximálnu rýchlosť modelu riadi riadiaca elektronika technológie pohonu na úrovni 180 km/h. Pohon zadných kolies sľubuje klasický zážitok z jazdy modelov BMW s maximálnou trakciou a vynikajúcou účinnosťou vďaka trakčnej kontrole závislej od pohonu (technológia ARB).
Vysokonapäťová batéria BMW iX3 kombinuje 188 batériových článkov s celkovou kapacitou 80 kWh - z čoho systém využíva 74 kilowatthodín - a 460 kilometrov na jedno nabitie batérie vďaka technológii pohonu, ktorá pracuje s výnimočnou účinnosťou. Len pri mestskom alebo prímestskom používaní sme dokázali z iX3 vyjazdiť 500 km, samozrejme, na diaľnici pri jazde polovičnou rýchlosťou pri polovičnej rýchlosti dokáže vozidlo prejsť približne 300 km. Má skvelú spotrebu paliva a vyžaduje oveľa menej energie ako napríklad Audi e-tron alebo model Mercedes-Benz EQC. Pre nás bola najlepšia hodnota spotreby 13,9 a najvyššia 17,4 kWh.
Model je možné napájať jednofázovým aj trojfázovým nabíjaním s rýchlosťou nabíjania až do 11 kW, pričom druhá možnosť je veľmi užitočná, pretože umožňuje dojazd až 100 km za jednu hodinu. Po pripojení k rýchlonabíjačke môže vysokonapäťová batéria čerpať elektrickú energiu s nabíjacím výkonom až 150 kW, čo znamená, že batériu možno z úplne vybitého stavu nabiť na 80 % najneskôr za 34 minút.
Okrem toho iX3 využíva na opätovné napájanie veľmi špeciálne riešenie. Systém vykonáva svoju prácu automaticky, vodič nemá takmer nič na práci, musí len zastaviť vozidlo brzdou na posledných pár metroch. Technológia, ktorá riadi rekuperáciu energie uvoľnenej počas brzdenia, nepretržite analyzuje údaje navigačného systému a monitoruje snímače systémov na podporu jazdy, intenzitu rekuperácie energie, a tak ju upravuje podľa špecifík danej trasy a jazdnej situácie. Napríklad pri príjazde na križovatku, na cestu s obmedzenou rýchlosťou alebo do dopravnej zápchy (rozpozná dokonca aj červenú!) Technológia využíva maximálnu intenzitu spätného získavania energie a na prázdnej ceste sa funkcia klzáka aktivuje hneď, ako vodič stiahne nohu z plynového pedála. V polohe B páčky na stredovej konzole sa aktivuje jednopolohové riadenie charakteristické pre modely i, ktoré zaručuje čo najintenzívnejšiu spätnú energetickú väzbu. Nie je však potrebné ju používať, pretože v predvolenom nastavení systém vykonáva svoju prácu dokonale, naozaj nechá auto rútiť, ak je na to priestor, a veľmi intenzívne spomaľuje napríklad v centre mesta, keď je hustá premávka. Človek si na to tak zvykne, že keď presadne do iného auta, na prvé spomalenie zabudne a čaká, že to všetko urobí auto samo.
Aerodynamické vlastnosti BMW iX3 sú optimalizované špecifickými prvkami karosérie. Predný nárazník a "dvojica mriežok" v tvare obličiek sú takmer úplne uzavreté a zadnú časť vozidla dizajnéri navrhli tak, aby čo najviac znížili odpor vzduchu. Dôležitú úlohu pri optimalizácii prúdenia vzduchu okolo vozidla zohrávajú aj úplne nové, inovatívne "aerodynamické kolesá". Prúdenie vzduchu okolo vozidla optimalizuje aj zadný difúzor, kryt podvozka a aktívne lamely mriežky chladiča, vďaka čomu má iX3 koeficient odporu vzduchu len 0,29 (Cd).
Jeho technológia čisto elektrického pohonu je na karosérii aj v priestore pre cestujúcich vyznačená modrou farbou divízie BMW i. Okrem toho za dverami umocňuje prémiovú atmosféru čisté usporiadanie, prvotriedne použitie materiálov a množstvo jedinečne navrhnutých povrchov. Bezkonkurenčná všestrannosť je k dispozícii v rovnakom priestore ako v BMW X3 so spaľovacím motorom. Znížením operadla zadného sedadla deleného v pomere 40:20:40 možno štandardný 510-litrový objem batožinového priestoru ľahko zväčšiť na 1 560 litrov.
Celkovo je iX3 dobré SUV, ktoré si zachováva kompaktné rozmery modelu X3, ale so zabudovaným elektrickým systémom, ktorý si nevyžaduje veľké kompromisy ani pri dlhodobom používaní. Jeho obstarávacia cena je tiež na úrovni v prémiovom segmente. O kúpe modelu iX3 môžu uvažova, ktorí majú radi luxus, ale chcú vidieť svet trochu ekologickejšie.