Zdá sa, že prechod na elektromobily je už nezvratný – bez ohľadu na to, kto na to má aký názor. Ako však vybrať to správne elektrické auto (BEV) pre váš firemný vozový park? V prvom rade sa držte základného pravidla zo Stopárovho sprievodcu galaxiou: Nepodliehajte panike! Dnes sme totiž v omnoho lepšej pozícii ako len pred niekoľkými rokmi. Odborníci zo spoločnosti MHC Mobility sa pozreli na najčastejšie otázky, ktoré pri elektrických autách dostávajú a radia, na čo pri výbere treba prihliadať.
- Sú elektrické autá rovnako pohodlné?
Dobrou správou pre fanúšikov pohodlia je, že elektrické autá majú menej súčiastok, takže v aute porovnateľnej veľkosti získame viac priestoru pre pasažierov a batožinu. Samozrejme, kľúčovou podmienkou je, aby auto už bolo navrhnuté ako elektrické (napríklad KIA EV 6) a nebolo len prispôsobeným existujúcim modelom (napríklad eGolf). Vďaka tomu si na pohodlné cestovanie netreba vyberať väčšie auto; výhodou je aj jednoduchšie parkovanie. A navyše, nemali by sme sa báť priznať, že nové elektrické autá môžu vyzerať skvelo! Plne elektrické autá majú pôsobivý moderný vzhľad, ktorý priťahuje pozornosť. - Je dojazd naozaj taký dôležitý?
Hoci je otázka dojazdu obľúbeným argumentom väčšiny odporcov, pre tri štvrtiny používateľov nehrá dôležitú rolu. Vhodne zvolené elektrické auto s ľahkosťou zvládne každodenné používanie a dokonca i víkendy na cestách. Je pravda, že v súčasnosti s elektrickým autom neprejdete na jedno nabitie 700 kilometrov - ako často však na takéto trasy vyrážate? V priemere tak najviac dva až trikrát za rok. Aj tí, čo sa vydávajú na takú dlhú cestu, navyše potrebujú prestávky, či už na jedlo alebo aby sa trochu povystierali. - Batéria – záleží na veľkosti?
Odpoveď je áno i nie. Viaceré elektrické autá sú k dispozícii s batériami rôznej kapacity, takže najlepšie je vybrať si verziu vhodnú pre vaše potreby. Do úvahy by ste mali brať ďalšie dva faktory. Prvým je druh chladiaceho/vyhrievacieho systému nainštalovaného v batérii elektrického auta, ktorý môže pozitívne ovplyvniť nielen dojazd, ale i rýchlosť nabíjania. Druhým je záruka výkonu, poskytovaná výrobcom. Väčšina výrobcov ponúka 3-6 ročnú záruku alebo 150-200-tisíc kilometrov pri kapacite na úrovni 80 – 90 %. Nabíjanie pomocou na to určenej nabíjačky či vystríhanie sa úplného vybitia sú opatrenia, ktoré možno jednoducho dodržať. Kto sa o batériu dobre stará, tomu poslúži omnoho dlhšie. - Aký je priemerný čas nabíjania?
Dĺžka nabíjania závisí od kapacity batérie a veľkosti prúdu, ktorý je k dispozícii v nabíjacom stojane. Podľa toho kde nabíjate a aký typ využívate, to môže trvať hodinu, noc alebo celých 24 hodín. Zvykli sme si, že na čerpacej stanici doplníme palivo za niekoľko minút. Elektrické autá majú na výber viac možností. Keď nemáte veľa času, využijete rýchle nabíjačky. Keď máte času viac, môžete nechať auto nabíjať cez noc z domácej siete. Ráno bude batéria nabitá a nebude vás to stáť viac ako 5 eur. - Sú už nejaké overené a odskúšané modely elektrických vozidiel?
Dobrou správou je, že áno! V rámci našej služby dlhodobého prenájmu ponúkame elektrické autá, ktoré sú už niekoľkou generáciou, takže sú určite overené a odskúšané.
Bonusový tip: Na čo by sme si mali dávať pozor pri každodennom používaní?
Niet dôvodu podliehať panike – netreba sa učiť odznova šoférovať. Ak sa budete riadiť nasledovnými radami, jazda v novom elektrickom aute bude príjemná a bezpečná. Samozrejme, najdôležitejšie je nabíjanie a úroveň nabitia batérie. Ideálne je udržiavať ju medzi 25 a 80 %. Zostávajúci dojazd zobrazený na displeji môže počas posledných 100 kilometrov drasticky klesať, no to väčšinou záleží na štýle jazdy ako aj na profile trate – či je kopcovitá alebo rovinatá.
Pretože väčšina elektrických áut má batériu umiestnenú pod podlahou v strede auta, druhou najdôležitejšou radou je chrániť podvozok. Keď prechádzate spomaľovače, obrubníky alebo nerovnosti vyššou rýchlosťou, môžete poškodiť nielen podvozok, ale i batériu.
Po tretie, treba sa vyhýbať extrémnym teplotám – ak necháte auto vonku v tuhých mrazoch alebo naopak v horúčavách, môže to batériu negatívne ovplyvniť. Ak k tomu dôjde, niektoré elektrické autá sa môžu začať ochladzovať alebo zohrievať na úkor dojazdu.
V neposlednom rade – využívajte režim spánku. Ak auto nepoužívate viac ako týždeň (napríklad keď ste na dovolenke), udržiavajte batériu na úrovni 60 – 70 % a aspoň raz týždenne skontrolujte aplikáciu, či nepotrebuje nabiť. Žiadnemu typu batérie úplné vybitie neprospieva – môže to viesť k znehodnoteniu batériových článkov.