Trh s batériami pre elektromobily sa dynamicky vyvíja. Väčšina výrobcov horúčkovito hľadá nové technológie skladovania energie. Vyskúšaný a sľubovaný nárast dojazdu a zníženie rýchlosti nabíjania povzbudzujú našich zákazníkov k prechodu na elektrické vozidlá.
Batéria – duša elektromobilu
Každý si už uvedomuje, že elektromobily najviac závisia od batérie. Skladovanie energie v aute je tu tvorené mnohými integrovanými bunkovými prvkami, zjednodušene povedané, ako keby sme veľa prvkov ceruzky poskladali vedľa seba. Môžete sa stretnúť s množstvom batérií s rôznym dizajnom a vlastnosťami, podľa toho, ktorý výrobca s nimi začal. Líšia sa zložením suroviny, menovitým výkonom, maximálnou rýchlosťou nabíjania a podobne.
Li-Ion – najobľúbenejší
V súčasnosti väčšina výrobcov používa lítium-iónové články. Toto riešenie ponúka dojazd 3-400 km na jedno nabitie a vďaka svojej obľúbenosti je už ekonomické si ho zaobstarať. Najbežnejšie, pretože technológia je overená, ich už roky používame v našej mobilnej elektronike.
LPO - pokročilé
Batérie LPO, používané okrem iného v automobiloch KIA/ Hyundai, sa presadzujú. Výhody lítium-polymérovej (LPO) batérie sú: vysoká hustota energie, rýchlejšie nabíjanie, nižšie riziko požiaru.
Ešte zaujímavejšia je situácia s batériami používanými na výrobu elektromobilov Tesla. Výrobca používa tri typy batérií: NCA, LFP, NCM, ktoré sú vždy najvhodnejšie pre daný model a požadovaný rozsah Tesly.
SSB - budúcnosť
Už o niekoľko rokov budú na trhu dostupné batérie založené na novej generácii technológií majúce za cieľ prekonávať veľké vzdialenosti - viac ako 500 km - v podobnom čase ako naše vozidlá so spaľovacími motormi.
Príkladom je technika SALD (Spatial Atom Layer Deposition), čo je batéria s dojazdom viac ako 1000 km a dobou nabíjania 15 minút.
Druhý spasiteľ, Solid-State Battery (SSB), je ďalším krokom vo vývoji energetických systémov pre moderné a efektívne elektrické vozidlá. V súčasnosti množstvo automobilových spoločností, ako napríklad Toyota a Renault, pracuje na zavedení hromadnej výroby batérií s použitím prostredia s pevným elektrolytom. Túto efektívnu techniku chcú samozrejme využívať aj výrobcovia ľahkých a ťažkých úžitkových vozidiel.
Výrobcovia elektromobilov zvyčajne používajú tieto štyri typy lítium-iónových batérií:
1. NCA - Lítium nikel-kobaltový oxid hlinitý
2. NMC - Lítium nikel mangán oxid kobaltu
3. LMO - Oxid lítno-mangánový
4. LFP - Lítiový železitý fosfát
5. LPO - Lítiový polymér
Tomasz Piekarski
Chief Commercial Officer CEE