Elektromobilita

Batéria- nový vývoj na obzore

Trh s batériami pre elektromobily sa dynamicky vyvíja. Väčšina výrobcov horúčkovito hľadá nové technológie skladovania energie. Vyskúšaný a sľubovaný nárast dojazdu a zníženie rýchlosti nabíjania povzbudzujú našich zákazníkov k prechodu na elektrické vozidlá.

Batéria – duša elektromobilu

Každý si už uvedomuje, že elektromobily najviac závisia od batérie. Skladovanie energie v aute je tu tvorené mnohými integrovanými bunkovými prvkami, zjednodušene povedané, ako keby sme veľa prvkov ceruzky poskladali vedľa seba. Môžete sa stretnúť s množstvom batérií s rôznym dizajnom a vlastnosťami, podľa toho, ktorý výrobca s nimi začal. Líšia sa zložením suroviny, menovitým výkonom, maximálnou rýchlosťou nabíjania a podobne.

Li-Ion – najobľúbenejší

V súčasnosti väčšina výrobcov používa lítium-iónové články. Toto riešenie ponúka dojazd 3-400 km na jedno nabitie a vďaka svojej obľúbenosti je už ekonomické si ho zaobstarať. Najbežnejšie, pretože technológia je overená, ich už roky používame v našej mobilnej elektronike.

LPO - pokročilé

Batérie LPO, používané okrem iného v automobiloch KIA/ Hyundai, sa presadzujú. Výhody lítium-polymérovej (LPO) batérie sú: vysoká hustota energie, rýchlejšie nabíjanie, nižšie riziko požiaru.

Ešte zaujímavejšia je situácia s batériami používanými na výrobu elektromobilov Tesla. Výrobca používa tri typy batérií: NCA, LFP, NCM, ktoré sú vždy najvhodnejšie pre daný model a požadovaný rozsah Tesly. 

SSB - budúcnosť

Už o niekoľko rokov budú na trhu dostupné batérie založené na novej generácii technológií majúce za cieľ prekonávať veľké vzdialenosti - viac ako 500 km - v podobnom čase ako naše vozidlá so spaľovacími motormi.

Príkladom je technika SALD (Spatial Atom Layer Deposition), čo je batéria s dojazdom viac ako 1000 km a dobou nabíjania 15 minút.

Druhý spasiteľ, Solid-State Battery (SSB), je ďalším krokom vo vývoji energetických systémov pre moderné a efektívne elektrické vozidlá. V súčasnosti množstvo automobilových spoločností, ako napríklad Toyota a Renault, pracuje na zavedení hromadnej výroby batérií s použitím prostredia s pevným elektrolytom. Túto efektívnu techniku chcú samozrejme využívať aj výrobcovia ľahkých a ťažkých úžitkových vozidiel.

Výrobcovia elektromobilov zvyčajne používajú tieto štyri typy lítium-iónových batérií:

1. NCA - Lítium nikel-kobaltový oxid hlinitý   

2. NMC - Lítium nikel mangán oxid kobaltu  

3. LMO - Oxid lítno-mangánový    

4. LFP - Lítiový železitý fosfát  

5. LPO - Lítiový polymér

Autor:
Tomasz Piekarski 
Chief Commercial Officer CEE




Chcete si prenajať auto?

Zavolajte nám
+421 911 044 381

Kontaktujte nás

Newsletter

Prihláste sa na odber a buďte vždy informovaný o aktuálnych ponukách.
Dostávajte najnovšie informácie a špeciálne ponuky týkajúce sa prenájmu vozidiel a služieb.


Táto webová stránka môže používať technológiu cookies predovšetkým na účely zabezpečenia riadneho fungovania, ale tiež na štatistické a reklamné účely. Prijímanie súborov cookie možno odvolať pomocou nastavení prehľadávača. Viac informácií. OK